Pages

Sunday, August 23, 2009

renungan bersama

Percayakah anda selembar bulu mata mampu menyelamatkan kita?Ada yang tak percaya?Ada yang merasakan saya yang menulis ni gila?Baiklah..saya ada satu kisah yang ingin dikongsi untuk sama-sama kita bermuhasabah diri..yang mana silap sama kita perbaiki insya'Allah..


Diceritakan di Hari Pembalasan kelak,ada seorang hamba Allah sedang di adili.Dia dituduh bersalah kerana menghabiskan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat.Tetapi beliau berkeras membantah.."Tidak! Demi langit dan bumi sungguh tidak benarSaya tidak melakukan semua itu."


Malaikat membalas,"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerukuskan dirimu sendiri ke dalam lembah dosa." Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan,lalu ke segenap penjuru.Tetapi anehnya,tiada seorang saksi pun yang dilihat di sekelilingnya dan hanya dia keseorangan disitu.Maka ia pun menyanggah,


"Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Di sini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu.'' "Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat berbicara,"Saya yang memandangi".
Disusuli oleh telinga,"Saya yang mendengarkan."
Hidung pun tak tercicir,"Saya yang mencium."
Bibir pula mengaku,"Saya yang merayu."
Lidah menambah,"Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan,"Saya yang meraba dan meramas"
Kaki menyusul,"Saya yang melarikan diri ketika ditangkap"


"Nah kalau ku biarkan seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu."ujar malaikat.Orang tersebut tidak dapat membantah lagi.Beliau berputus asa dan amat berduka sebab sebentar lagi dia bakal dihumbankan ke dalam neraka jahanam.Padahal dia merasakan dia telah bebas dari tuduhan dosa itu.


Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu,tiba-tiba terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya;"Saya pun ingin mengangkat sumpah sebagai saksi." "Silakan",kata malaikat. "Terus terang saja,menjelang ajalnya,pada suatu tengah malam yang lengang ,aku pernah dibasahinya dengan air matanya ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya."


"Bukankah apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya,namun sudah diharamkan dirinya ancaman api neraka?" "Maka saya,selembar bulu matanya,berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."


Dengan kesaksian selembar bulu mata itu,orang tersebut di bebaskan dari neraka dan di hantarkan ke syurga.Sehingga terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

Lihatlah! Hamba Allah ini masuk syurga kerana kesaksian selembar bulu mata yang menyaksikan dia bertaubat dan kembali kepada Pencipta-Nya..

Subhanalllah...

3 pengkritik:

??? said...

penah dengar, penah dengar. hekhek

maivie said...

kau ni kan ???..ape yg ak post smue ko da pernh dgr kan..

lain kli,ko da dgr..senyp2 suda..
baru dpt ak "mcm" uptodate..

eiiiiuuuu!

Azila said...

sy tk penah dgr lagi cite ni:)
subhanallah..

Post a Comment