Sunday, August 30, 2009

latest~~


kemarin,29ogos 2009,

aku pergi solat tarawikh di masjid tJ..aku pergi solat isyak+tarawikh sekali r kan..


biasernyer after 4rakkat tarawikh ader tazkirah ringkas..so,mlm tue..ayah aku yang bg tazkirah.aku sangat suke tazkirah dari
ayah..
malam tue,rupenyer masjid kitorg ader tetamu a.k.a saudara baru..."die" baru masuk islam pagi tue..kemudian malam tue,dier stay kat masjid tue..sebab mengikut ayah aku,dier sudah dibuang keluarga..(biasaNya,org cina yang masuk islam,keluargaNya akan halau dier dari rumah)..dier nie betul2 dari tanah besar cina..dengan rahmat Allah,dier sampai dimasjid kitorg...AllahHuakbar..

malam tue,tak solat pun..sebab dier sgt freshy..tak tau apa2..tapi ayah aku invite dier tuk solat tarawikh walaupun taktau apa2..just follow jer..so,dier dapat la solat 4rakaat...ayah aku tak bagi solat banyak2,takut dier letih..hehe

name cina dier aku tak ingt,tapi nama family dier TAN...balik tu,ayah aku diberi amanah untuk mencari nama islam tuk Tan tue..kitrg adik beradik bagila cadangan..yang paling mengembirakan ak.,cadangan aku diterima..namaNya sekarang ialah MOHD FIRDAUS TAN BIN ABDULLAH...sekarang dier berada dikelantan untuk belajar tentang islam..


yang terkejutnya,dier diislamkan oleh muallaf juga..nama dier YASSIN FONG ABDULLAH(klu tak silp aku)..yassin nie baru setahun jagung dalam islam tapi dier telah mengislamkan 8orang non -muslim dan firdaus org yang ke8..sekarang yassin telah ditaja oleh perkim untuk menyambung belajar selama 4tahun dan selepas itu akan meyambung pelajaran ke mesir,insyaAllah..


=>kadang2 aku pelik,kenapa muallaf2 biasenyer dier lagi hebat mengenali islam dari org islam yang lahir sebagai islam..waAllahualam..






4 pengkritik:

Khairul Anuar Mohamed said...

pergh!
podas yang last toh umai..
podas! :P

MOHD ADAM said...

Allah da bg hidayah pada dier, memang org yang bru msuk Islam kesungguhan dier untk bljr tntang islam kuat.. wt pe dier pluk islam kalo untk men2 kan. huhuhu

TheHumbleWayfarer said...

Assalamu'alaikum..interesting posting. MasyaAllah..my dear, I have something to tell you.
Firstly, I would really hope that in naming our new brother in islam i.e. our new saudara, hopefully we can retain their family name.It is extremly important ya ukhti.Our name is given by our parents and definitely they have given me such a beautiful name.they must be really sad if they know that their son/daughter has changed his/her name completely which in fact a 'strange and alien' name for them.as long as his/her name carries a good meaning, definitely it is not a problem for them to use their original name. Apa yg penting disisi Allah bukanlah sekadar nama, tetapi iman wahai sahabatku. even we ourselves, it must be hard for us if somebody ask us to change our nname completely while knowning that it is our beloved parents that gave such beautiful name.agree?

So, I really-really hope you and your family can consider what ia m trying to say here.

Secondly, may Allah bless you my dear.please send my salam to this brother.maybe you can forward me his email maybe?thank you and RAMADHAN KAREEM!!!

NUR HUMAiRA' said...

thnks for the comment.but actually his name is not only from my suggestion only..all the rakan masjid are decided which the name are the best..so incidently, my suggestion is accptence..so thnks god..alhamdulillah...


about his email..i think that my dad do not get it.because he come to a while...kejp jer..just for a night..so, tak sempat nak kenal2..im sorry...ramadhan kareem also for u...

salam

Post a Comment